Szomorúan tapasztalom, hogy az utóbbi időszakokban jelentősen emelkedett a visszakapcsolások miatti megrendelői megkeresések. Az áramszolgáltatói kikapcsolások, a villanyszámlák be nem fizetése és a szabálytalan áramvételezések miatt fordulhat elő. Ilyenkor két eset fordulhat elő a gyakorlatban, az egyik amikor a fogyasztót hálózatról választják le, vagyis az oszlopon lekötik a fogyasztói vezetéket. A másik eset amikor a villanyórát is leszereli a szolgáltató.

Találkoztam olyan esettel is ahol 1000 Forint hátraléka volt a fogyasztónak és ezért már lekötötték a villamos hálózatról. Volt olyan eset ahol egy két gyermekét egyedül nevelő anyánál leszerelték a fogyasztásmérőt, annak ellenére amikor jöttek a szolgáltató emberei már be volt fizetve a hátraléka, hiába mutatta az embereknek a sárga befizetést igazoló csekket. A válasz az volt nekik ki van adva, hogy le kell szerelni a fogyasztásmérőt. A másik esetben a házban nem laktak, vagyis nem volt fogyasztás, és hátraléka sem. Csupán a leolvasó nem tudott bejutni, a felszólítás nem jutott el a fogyasztóhoz. Ebben az esetben is megszüntették a villamos energia ellátást. Olyan esetről is tudok ahol a fogyasztó külföldön tartózkodott munkavégzés céljából, így a szolgáltató mivel nem tudott kapcsolatot teremteni a fogyasztóval szintén ki kapcsolta a villamos energia vételezésből a fogyasztót.

Ezzel a néhány esettel a fogyasztók figyelmét szeretném felhívni, hogy problémát jelenhet egy kikapcsolás. Itt a szabálytalan áramvételezés miatti gondokat nem kívánom részletezni, mert aki ilyen cselekedetre szánja el magát annak számolni kell a következményekkel. Viszont a villanyszámlák befizetésének az elmaradása az sok esetben sajnos azért következik be, mert nem áll rendelkezésünkre az a pénz összeg mely ehhez szükséges lenne. Hisz gondoljunk bele ha család elveszti a munkahelyét, nem talál munkát, ez súlyos társadalmi gondokat jelentenek egyre több helyen. Sajnos kezdenek elterjedni a kártyás fogyasztás mérők is. Ezek elsősorban a szociális segélyeseknél vannak felszerelve, erre kártyára töltik fel a segély összegét. Itt addig van villanya a fogyasztónak, amíg a kártyán van fedezet.

A visszakapcsolás a villanyszámla hátralékának befizetése után lehetséges. A szolgáltató közli a díjtartozási hátralékát kifizető fogyasztóval, hogy keressen egy regisztrált villanyszerelőt, aki elvégzi a villanyórahely felülvizsgálatát. Ha a mérőhely szabványos műanyag szekrény és minden megfelelő, akkor ki lehet adni a felülvizsgálatról az igazolást. A probléma nem az újonnan kialakított villanyórahelyekkel szokott lenni, hiszen ezek már az új előírások szerint készültek el, hanem a régi mérőhelyekkel. Tudni illik ha valaki folyamatosan fizeti a villanyszámlát, akkor egy nem megfelelő mérőhely esetén akár több tíz évig is vételezheti a villamosenergiát anélkül, hogy átalakítást kellene végezni-e. Viszont a felülvizsgálat során a regisztrált villanyszerelőnek kötve van a keze a vonatkozó műszaki előírások miatt.

Ugyan a régi mérőhelyeket hallgatólagosan elfogadják a szolgáltatók, de nézzük milyen hiányosságok szoktak előfordulni a felülvizsgálatkor?

  • A tetőtartó erősen korrodált, mérete nem megfelelő.
  • Nincs megfelelő védőföldelés.
  • Nem megfelelő a házi elosztó ahol a mért áramot fogadjuk.
  • A vezeték keresztmetszetek nem megfelelőek, ilyenkor a vezetéket cserélni kell.
  • Nincs beépítve áramvédő kapcsoló.
  • Mérőalátét tábla beépítése szükségessé válik.

Ha a regisztrált villanyszerelő a fogyasztót és saját magát is biztonságban szeretné tudni akkor az előbb felsorolt munkák elvégzése merülhet fel. Ami természetesen olykor nagy anyagi terhet jelenthet. Találkoztam olyan esettel is ahol már több mint egy éve nem volt villany, közben a villanyszámlát is rendezte a szolgáltató felé. A fogyasztó több regisztrált villanyszerelővel is próbálkozott, de az árajánlat megismerésekor a válasz az volt nekem ennyi pénzem nincs jelenleg. Ha a regisztrált villanyszerelő úgy adja ki az igazolást, hogy műszaki követelményeknek nem felel meg, a szolgáltató embere ezt észrevételezve nem fogja visszakapcsolni a villanyt. A regisztrált villanyszerelő pedig a regisztrációjával játszik.

Itt szeretném felhívni a figyelmet, arra hogy folyamatosan figyeljük a fogyasztásunkat, az éves egyszeri leolvasásoknál is érhet meglepetés bennünket. Lehet hogy a havi általányt ki tudjuk fizetni, de a már nagyobb összeget nem tudjuk kifizetni. A fogyasztásunkat kísérjük folyamatosan figyelemmel, hogy időközben feltudjunk készülni a számla fogadására.

Tetszik írásunk? Oszd meg közösségi oldaladon, hogy mások is elolvassák! LIKE

Vissza a villanyszerelő magazinba

 

Villanyszerelő vállalkozásunk

Vállalkozásunk fő tevékenységi körét villanyszerelési és villamos biztonságtechnikai felülvizsgálatok (érintésvédelmi, tűzvédelmi, villámvédelmi felülvizsgálat) teszik ki.

Villanyszerelő magazin

Villanyszerelés világával foglalkozó blog. A legjobb témákat az élet szolgálja, ezzel kapcsolatos írásaimat, gondolataimat a villanyszerelő magazinban találják.

Villanyszerelői szolgáltatás

Érd, Százhalombatta, Tárnok, Sóskút, Diósd, Törökbálint, Budaörs, Budapest XI. ker. , XXI. ker. , XXII. ker. , Szigetszentmiklós, Halásztelek, Szigethalom, Tököl, Martonvásár, Biatorbágy, Pusztazámor, Tordas, Gyúró, Etyek

Villamos biztonságtechnikai felülvizsgálatok

Érd, Százhalombatta, Tárnok, Sóskút, Diósd, Törökbálint, Budaörs, Budapest XI. ker. , XXI. ker. , XXII. ker. , Szigetszentmiklós, Halásztelek, Szigethalom, Tököl, Martonvásár, Biatorbágy, Pusztazámor, Tordas, Gyúró, Etyek