Ebben a fejezetben a villanyszerelő kollégáknak és nem szakmabeli érdeklődőknek kívánjuk a figyelmét felkelteni az intelligens épületek villanyszerelésére. A villanyszerelők a hagyományos villanyszerelés során gyakorlatot szereztek a villanyszerelésben, villanyszerelési technikákkal kapcsolatban, melyek az áramkörök kialakítása, építése, létesítse során fellépnek. Innen a továbblépés az intelligens villanyszerelés felé további képzéssel, tanulással megoldható.

A KNX 2002-ben jött létre több gyártó közreműködésével. Az MSZ EN 50090-es szabványnak megfelelni képes buszrendszer, így a különböző gyártók által gyártott termékek beilleszthetők a rendszerbe.

Az EIB tulajdonképpen buszvezetékből, a vezetékre csatlakoztatott érzékelőkből, végrehajtókból és rendszer eszközökből áll.

Az érzékelők érzékelik az információt és adattávirat formájában továbbítják azt a buszon keresztül. Az érzékelő lehet például egy kapcsoló, egy bináris bemenet potenciálmentes kontaktusok számára, tűz és füst érzékelő. A végrehajtó fogadja a jeleket a busz rendszertől, és üzenetnek megfelelő jel jelenik meg a kimenetén. Az alkatrészek a buszcsatlakozó segítségével vannak egymással párhuzamosan csatlakoztatva. Az adatátvitel történhet kéteres kábel (ami tulajdonképpen négyeres tömör vezeték, amiből kettő ér tartalék) segítségével, rádió hullámokkal, és az erősáramú hálózaton nagyfrekvenciás jelek segítségével. A továbbiakban csak a kisfeszültségű kéteres busz rendszer kerül ismertetésre.

 

A rendszer eszközökre a buszrendszernek alapvetően szüksége van. Ilyen például a tápegység, tartomány-, illetve vonalcsatoló, illesztőegység a programozó eszköz számára. A kéteres vezetéken  történik  az egységek tápfeszültséggel történő ellátása, és az adatátvitel is ezen a vezetékpáron valósul meg. Az érzékelőknek alapvetően elég a busz vezeték kiépítése, a végrehajtókat általában el kell látni 230/400V-os hálózati feszültséggel is.  A két feszültség egymástól  galvanikusan el van választva. Az EIB  kisfeszültségű tápellátást igényel. A tápfeszültsége 24V DC (+6/-4V) . Ha a feszültség 20V alá csökken, akkor a készülékek lekapcsolódnak a buszrendszerről.

Az EIB decentrális buszrendszer, minden egyes résztvevő rendelkezik egy mikrokontrollerrel. Ez az jelenti, hogy nincs közös központi egység az irányításra és kommunikációra.  Az adat átvitel soros módon 9,6 kBits/s sebességgel valósul meg. A busz hozzáférést a CSMA/CA protokoll határozza meg. A buszrendszert lezáró ellenállással nem kell ellátni.

A buszrendszer előnyei:

Minden részegység tápellátása a buszon keresztül történik, nem igényel külső táplálását.

Erősáramú hálózat nem jelenik meg a  kapcsolóknál közvetlenül a kezelői felületnél, az erősáramú hálózat csak a végrehajtókon az elosztó szekrényben található.

Minden résztvevő, függetlenül, hogy az végrehajtó szerv vagy érzékelő, a beépítés helyétől is függetlenül kommunikálni képes egymással a buszrendszeren keresztül. Az összeköttetés az egyes kapcsolók és a végrehajtók között tisztán programtechnikai módon kerül kialakításra. Az estleges  későbbi átalakításhoz nem szükséges az egész vezetékezés újbóli kialakítása, elégséges csak az összekötések újbóli programozása. Vagyis nincs a villanyszerelőnek hagyományos villanyszerelési feladta. Az egyes érzékelők információit bármikor és bárhol és akárhány felhasználó felhasználhatja, így installációs költségek nélkül alakíthatunk ki akár komplett felügyeleti rendszert is. Az ablak nyitás érzékelő nemcsak a fűtést vezérli, hanem biztonságtechnikai funkciókat is elláthat. Nem igényel központi egységet a kommunikáció, az esetleges meghibásodás esetén csak az adott egység esik ki a rendszerből.

Tetszik írásunk? Oszd meg közösségi oldaladon, hogy mások is elolvassák!LIKE-olja!

Vissza a villanyszerelő magazinba

 

Villanyszerelő vállalkozásunk

Vállalkozásunk fő tevékenységi körét villanyszerelési és villamos biztonságtechnikai felülvizsgálatok (érintésvédelmi, tűzvédelmi, villámvédelmi felülvizsgálat) teszik ki.

Villanyszerelő magazin

Villanyszerelés világával foglalkozó blog. A legjobb témákat az élet szolgálja, ezzel kapcsolatos írásaimat, gondolataimat a villanyszerelő magazinban találják.

Villanyszerelői szolgáltatás

Érd, Százhalombatta, Tárnok, Sóskút, Diósd, Törökbálint, Budaörs, Budapest XI. ker. , XXI. ker. , XXII. ker. , Szigetszentmiklós, Halásztelek, Szigethalom, Tököl, Martonvásár, Biatorbágy, Pusztazámor, Tordas, Gyúró, Etyek

Villamos biztonságtechnikai felülvizsgálatok

Érd, Százhalombatta, Tárnok, Sóskút, Diósd, Törökbálint, Budaörs, Budapest XI. ker. , XXI. ker. , XXII. ker. , Szigetszentmiklós, Halásztelek, Szigethalom, Tököl, Martonvásár, Biatorbágy, Pusztazámor, Tordas, Gyúró, Etyek