A villanyszerelő feladata a KNX rendszer védőcsövezésének, vezetékezési  munkáinak a villanyszerelése a tervek szerint, a csatlakozások kiépítése, az erősáramú készülékek vezetékezése a EIB berendezések felé. A villanyszerelő biztosítja, úgy a terepi, mint az elosztókba kerülő KNX készülékek helyszíni telepítését, ezek az erősáramú oldali és KNX oldali bekötését az elosztóba.

A rendszer kiépítése során a következő villanyszerelési előírásokat kell betartani a villanyszerelőnek

A buszvezetékekre és a buszkészülékekre ugyanazok a villanyszerelési előírások vonatkoznak, mint az erősáramú hálózat szerelésére. Ha például IP 44 -es védettséget ír elő nedves környezetben, akkor ennek a buszkészüléknek is meg kell felelnie, vagy pedig gondoskodni kell a megfelelő védőburkolatról.

A buszvezeték, ahol nem lehetséges, közvetlenül az erősáramú kábelek mellé is fektethető (csőben). Ahol nem ott külön csőbe kell húzni. A kábelezést a szabványnak megfelelően, hagyományos, süllyesztett szerelési technológia szerint védőcsőbe, szerelő dobozoktól szerelődobozig kell kialakítani, illetve ahol álmennyezet van ott a felette haladó kábeltálcán is lehet vezetni a kábelt. Az álmennyezet feletti szerelés esetén a KNX készülékek számára  biztosítani kell a megfelelő hozzáférést, illetve szerelő nyílásokat. A buszkészülékek és a villamos hálózat komponensei közös elosztó szekrénybe építhetőek, azonban elkülönítésükről gondoskodni kell. Az erősáramú berendezések kerüljenek az elosztó szekrény felső soraiba, hogy az általuk termelt hő ne melegítse a KNX készülékeket. Amennyiben több elosztó szekrény is alkalmazásra kerül, úgy az összes elosztó között buszkábelt kell kiépíteni. Az elosztó szekrényeket láncban elegendő buszkábellel összekapcsolni. Az elosztóban az erősáramú kábel érszigetelése érintkezhet a buszkábellel.

 

NOVILL- Villanyszerelés - Villanyszerelő magazin - EIB vezeték és a normál erősáramú hálózat

Az erősáramú és a KNX kábelek érszigetelése között minimum 4mm-es védőtávolságnak, vagy azzal egyenértékű szigetelésnek kell lennie. Ez érvényes minden olyan vezetékre, melyek nem a SELV kategóriába tartóznak.

NOVILL- Villanyszerelés - Villanyszerelő magazin - EIB vezeték és a normál erősáramú hálózat2

A busz és erősáramú kábelek összekötése közös szerelődobozban csak akkor lehetséges, ha a kábelek elkülönítése megoldható. Erre a célra speciális szerelő dobozt kell használni.

NOVILL- Villanyszerelés - Villanyszerelő magazin - EIB doboz

A nyilvános telefonhálózat, mivel az nem tartozik a SELV kategóriába, ugyanúgy kell kezelni, mint az erősáramú hálózatot.  Minden SELV/PELV hálózat közvetlenül a busz kábel mellé fektethető. A buszkábel külső szigetelése csak a szerelődobozon belül távolítható el. A használatban lévő buszvezetéket kb. 10mm hosszan szükséges megcsupaszítani ahhoz, hogy a buszkapocsba megfelelően be lehessen kötni. A szabadon maradt vezetékvégeket nem szabad kivágni (a későbbi esetleges felhasználás érdekében), vissza kell hajlítani, vagy pedig feltekerni, amint azt a következő ábra is mutatja.

NOVILL- Villanyszerelés - Villanyszerelő magazin - EIB kötődoboz

Az árnyékoló huzal kivágható. Ügyelni kell arra is, hogy a szabad vezetékvégek illetve árnyékoló huzalok nem érintkezhetnek feszültség alatt álló hálózatrésszel, illetve földelési ponttal. Az elosztó szekrényen belüli buszkábelezés során a buszvezetékeket a fent leírtaknak megfelelően kell fűzni. A szigetelést illetve a plusz kábeleket eltávolítani tilos.

NOVILL- Villanyszerelés - Villanyszerelő magazin - EIB sorkapocs

A buszvezetékek bekötéséhez, elágazásához és a szabad vezeték végek lezárásához kizárólag a piros-fekete buszsorkapcsokat lehet felhasználni. A buszkapocs segítségével a buszkészülék anélkül távolítható el a buszról, hogy annak folytonossága megszakadna. Egyszerre maximum  4 buszkábel köthető össze egyetlen buszsorkapocs segítségével. Bármilyen kábeltoldás csak dobozban végezhető el. Ezen esetben minden eret tovább kell vinni az erre szolgáló buszsorkapcsok segítségével szín helyesen. ( piros - fekete és sárga - fehér WAGO KNX - buszsorkapocs).  A buszkábel javasolt típusa: J_Y(St)Y EIB buszkábel.

A buszvezetéket földelni tilos . A buszvezetékezésben hurkot kialakítani tilos. A 640 mA -es tápegységen kialakított vonalon összesen maximum 1000m buszkábelt és azon maximum 64 eszközt lehet elhelyezni. A tápegység és bármely más eszköz közötti legnagyobb távolság maximum 350m lehet. Bármely eszköz és bármely más eszköz közötti legnagyobb távolság maximum 7800m lehet. A terepi kezelő felületek mélyített szerelődobozba kerülnek rögzítésre (egyedi süllyesztődoboz lehetséges), a csavaros rögzítés lehetőségét minden esetben biztosítani kell.

A villanyszerelési munkák kivitelezésénél, valamint a berendezések üzemeltetésénél a balesetvédelmi előírásokat, és szabványok rendelkezéseit be kell tartani.

Tetszik írásunk? Oszd meg közösségi oldaladon, hogy mások is elolvassák!LIKE-olja!

Vissza a villanyszerelő magazinba

 

Villanyszerelő vállalkozásunk

Vállalkozásunk fő tevékenységi körét villanyszerelési és villamos biztonságtechnikai felülvizsgálatok (érintésvédelmi, tűzvédelmi, villámvédelmi felülvizsgálat) teszik ki.

Villanyszerelő magazin

Villanyszerelés világával foglalkozó blog. A legjobb témákat az élet szolgálja, ezzel kapcsolatos írásaimat, gondolataimat a villanyszerelő magazinban találják.

Villanyszerelői szolgáltatás

Érd, Százhalombatta, Tárnok, Sóskút, Diósd, Törökbálint, Budaörs, Budapest XI. ker. , XXI. ker. , XXII. ker. , Szigetszentmiklós, Halásztelek, Szigethalom, Tököl, Martonvásár, Biatorbágy, Pusztazámor, Tordas, Gyúró, Etyek

Villamos biztonságtechnikai felülvizsgálatok

Érd, Százhalombatta, Tárnok, Sóskút, Diósd, Törökbálint, Budaörs, Budapest XI. ker. , XXI. ker. , XXII. ker. , Szigetszentmiklós, Halásztelek, Szigethalom, Tököl, Martonvásár, Biatorbágy, Pusztazámor, Tordas, Gyúró, Etyek